Åsikter, endast åsikter.

Män som hatar kvinnor, det är namnet på en bok som är väldigt bra. Skriven av Stieg Larsson för den som inte visste. Detta inlägg ska dessvärre inte handla om vare sig boken, eller honom. Tyckte bara att boktiteln passar in på det som jag tänkte tala om; män som hatar, eller åtminstone helt saknar respekt för kvinnor.
Egentligen kanske detta inlägg borde skrivits - och postats igår, på nationella kvinnodagen. Dock tycker jag att en nationell kvinnodag känns lite överflödigt. Kvinnor, och män för den delen, ska väl respekteras varje dag året om? I alla fall. Vissa pojkar/killar/män ser kvinnor som objekt, som någon slags leksak. Personligen förstår jag det inte. Jag skulle aldrig behandla en kille som en leksak, det är respektlöst och oförskämt. Det är lika respektlöst och oförskämt att utnyttja någon, kvinna eller man, spelar ingen roll. Men, kan man fråga sig, varför behandlar då vissa pojkar/killar/män kvinnor som om de vore lägre stående varelser? Kanske handlar det om att deras fäder behandlade deras mödrar på det sättet? Kanske handlar det om något slags missförstånd - baserat på filmer etc. Eller så beror det på porrindustrin - något som jag ofta gillar att skylla på. Nu ska ni inte tro att jag någonsin har sett på porr, för det har jag inte, och därför kan jag heller inte garantera att det jag nu säger stämmer, så läs detta med en nypa salt. Det finns porrfilmer där kvinnor blir förnedrade, väldigt förnedrade - och det finns folk som tänder på det. Sedan finns även den vanliga porren som (utifrån vad jag har förstått utan att kolla på en enda porrfilm) kommer i ett flertal olika kategorier. I många porrfilmer så förnedras kvinnan även där, jag menar, hur förnedrande vore det inte att få en killes sats (dvs, sarre för den som inte förstår.) i ansiktet? Jag tror säkert inte att någon tycker att det är mysigt och skönt på riktigt. Precis som att jag inte tror att en kille skulle vilja att en tjej fick världens sprutorgasm i ansiktet på honom. Nu har jag glidit ifrån ämnet lite, men vad jag menar här är: unga killar ser dessa porrfilmer, och tror därefter att kvinnan ska bli förnedrad. Att hon faktiskt gillar och tänder på att bli kallad för hora och diverse andra skällsord, och att det faktiskt är okej att säga sådant! Nu finns det ju visserligen tjejer som faktiskt tänder på dyligt, men den "normala" (vem är "normal" egentligen? Vad är "normalt"?) kvinnan gör tyvärr inte det. Vilket innebär att dessa killar aldrig kommer att träffa någon vettig tjej att dela deras liv med - synd för dem.
Män som hatar kvinnor. De måste verkligen sakna både manlig förebild, och kvinnlig förebild! Likadant med kvinnor som hatar män - som garanterat också finns. Att leka med någon, att förnedra någon är aldrig okej. En kompis får aldrig förnedra och leka med en vän, samma sak med par. Det är oacceptabelt! - Så länge det inte är på bådas villkor visserligen.
Nu får ni dock inte tro att jag hatar män, för det gör jag verkligen inte. Jag stör mig bara otroligt mycket på killar som tror sig kunna styra och bestämma över tjejer - som inte alla killar gör, vilket innebär att jag inte stör mig på ALLA killar. Utan bara de (förhoppningsvis) få som behandlar tjejer som skit. Alla tjejer, och killar förtjänar att må bra i ett förhållande. Alla människor överhuvudtaget förtjänar att må bra.
Tack och hej leverpastej - åh gud vad äckligt. 
MVH Dagens moraltant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0