School

Jag tänkte lite på skolan, och plugg när jag stod och diskade och tänkte slänga in lite "tips". 
Jag har aldrig varit en sådan person som är duktig på att ta hem och jobba, så jag har därför aldrig legat före i skolarbetet, men inte heller legat efter (i matten kanske, men det har sina orsaker). Visserligen har jag ganska lätt för de flesta ämnena, så jag har aldrig behövt plugga särskilt mycket, det jag lär mig lär jag mig på lektion, inte hemma!
Men! Nu går jag på NV, och för att klara av den linjen (likadant med de flesta linjer misstänker jag. Men man har ju hört mest om NV, det har i varje fall jag.) så måste man plugga hemma. Och det har jag börjat inse. 
Det första flera av våra lärare sa till oss var nämligen: 
"Planera er tid! Och plugga!"
För att kunna göra detta behöver man känna sig själv tillräckligt för att veta vart, när och hur man pluggar bäst. 
För mig är det vid köksbordet, med ett glas juice och nåt att äta, haha! Men det är verkligen då jag koncetrerar mig bäst (oftast)
Sämst pluggar jag i vardagsrummet, där med mat och dricka. Det funkar inte, TV:n lockar för mycket.
Sen måste man också ha någon sorts planering, själv försöker jag att plugga lite varje dag. För att sitta i två timmar en eftermiddag och bara plugga stenhårt funkar inte för mig! Och om jag måste göra det så gäller det att det rör flera olika ämnen, annars dör jag av uttråkning.
Glosor har jag dock upptäckt att de går utmärkt att träna på dem i sängen, innan man ska sova. Det blir man lagom trött av, haha.
Andra saker som är viktigt för att klara skolan överhuvudtaget, oavsett grundskola och gymnasie (tror jag) är: 
  • Rätt material till lektionerna
  • Planera sin tid, väl!
  • Ha ögon och öronen med sig, hela tiden.
  • Positiv inställning till lektionen!
Snygg bild ifrån somras,. Haha, nu vet ni hur mitt naturliga hår ser ut, och hur jag ser ut utan smink, haha x)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0